Uddannelse udsultet
Det Jyske Musikkonversatorium har besluttet sig for at lukke den klassiske linje i Aalborg, og begrundelsen skulle være, at der stort set ikke er nogen, der ønsker at tage en klassisk konservatorieuddannelse i Aalborg. I Aarhus er der derimod lang venteliste på at komme ind.
Det mest indlysende ville da så være, at nogle af disse studerende kunne flyttes til Aalborg. Det mener rektor for Musikkonservatoriet så ikke kan lade sig gøre, for han mener ikke de studerende ønsker ikke at tage uddannelsen i Aalborg. Hvad tror rektor så er grunden til, at de studerende ikke vil til Aalborg? Det er da, fordi uddannelsen i Aalborg er blevet udsultet bl.a. ved fusionens start at flytte alle orkesterinstrumentstuderende til Aarhus! Gennem mit arbejde har jeg indimellem talt med studerende fra konservatoriets klassiske linje i Aalborg. De siger, at uddannelsen i Aalborg er for dårlig og de vil hellere til Aarhus, hvor kvaliteten er meget bedre. Jeg går ud fra, at det er rektors ansvar, at kvaliteten på uddannelsen i Aalborg tilsyneladende er langt under kvaliteten i Aarhus? Hvis kvaliteten er så dårlig, så er det da klart, at der ikke er nogen, der ønsker at tage uddannelsen i Aalborg. Rektoratet skulle jo se på udviklingen på Aalborg Universitet, hvor tilgangen af studerende slår danmarksrekord. De unge vil tilsyneladende hellere end gerne studere i Aalborg, hvis kvaliteten på uddannelserne er i orden. Et rektorat, der er sit ansvar bevidst, skulle jo så netop indse, at der er unaturligt, at der er så markant forskel i ansøgerantallet og derefter styrke uddannelsen i Aalborg, så afdelingerne i Aarhus og Aalborg kunne blive mere ligeværdige. Disse ting burde være ret indlysende, så det er derfor, jeg mener, at medlemmerne af rektoratet måske ikke er så begavede eller også er de meget begavede, fordi de har lagt en strategi, at de ønsker de klassiske uddannelser samlet i Aarhus og de har været dygtige i udførelsen af denne strategi med udsultningen af uddannelsen i Aalborg. Dette og andre sager viser bare, at at alle gode nordjyske kræfter skal arbejde på, at indflydelse på nordjyske forhold så vidt muligt skal ligge i Nordjylland. Alle frygtede ved fusionen, at uddannelsen i Aalborg ville blive udsultet og det er jo netop det, der er sket.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.