annonce

Guide til vegansk proteinpulver

Proteinpulver er en nem og hurtig måde at øge dit proteinindtag i en travl hverdag eller som supplement til dine hårde træningspas.

Dette gælder naturligvis også, hvis du er veganer. Hvis du er vant til at leve vegansk, har du sandsynligvis en proteinmæssigt balanceret kost med masser af bælgfrugter, nødder, bønner osv. Det kan dog være rart at få lidt ekstra ind på en nem og kalorielet måde. Det kan du med proteinpulver , og du har masser af veganske varianter at vælge imellem.

Vegansk proteinpulver som kosttilskud

Et effektivt kosttilskud er vegansk proteinpulver, der hjælper dig med at få nok protein, så du ikke skal have det hele gennem dine måltider. Det er især godt, hvis du træner, og du gerne vil bruge proteinpulver til at give mere energi, forbedre din ydeevne og sætte gang i muskelvæksten.

Men er vegansk proteinpulver virkelig så effektivt som valleproteinpulver, som ellers er den gængse proteinpulvervariant? Svaret er ja. Nyere undersøgelser viser, at vegansk proteinpulver kan være lige så effektivt som almindeligt proteinpulver, så du kan roligt kaste dig ud i det. En af grundene til, at vegansk proteinpulver har fået ry for ikke at være lige så effektivt, er, at mange varianter ikke tæller som en komplet proteinkilde. Det vil sige, at de enten ikke indeholder alle de essentielle aminosyrer, eller at indholdet af en eller flere af disse aminosyrer er for lavt til, at proteinpulveret kan betegnes som et komplet protein. Det betyder dog ikke, at vegansk proteinpulver er dårligt.

Vores krop kan ikke selv danne de essentielle aminosyrer, og derfor er det vigtigt, at vi får dem gennem kosten eller kosttilskud som proteinpulver. Du kan sagtens blande forskellige proteinpulvere for at få en komplet proteinprofil – alternativt kan du supplere med andre komplette proteiner gennem kosten i form af visse bønner, nødder og linser.

Sojaproteinpulver

Sojaprotein er en af de få veganske proteinkilder, der anses som et komplet protein. Det vil sige, at det indeholder alle de essentielle aminosyrer i en tilstrækkelig mængde til at blive anset som værende et komplet protein. Sojaproteinpulver er lavet af sojabønner og har en nøddeagtig smag. Det er laktosefrit, har et lavt fedtindhold og indeholder masser af protein.

Risproteinpulver

Brune ris behandles med enzymer for at kulhydraterne skilles fra proteinerne, så du får et proteinpulver med et højt proteinniveau uden en masse unødvendige kulhydrater. Risproteinpulver af brune ris har et lavt indhold af den essentielle aminosyre lysin og anses derfor ikke for at være komplet protein. Det indeholder dog alle de essentielle aminosyrer. Risproteinpulver indeholder hverken mælk, laktose, soja eller gluten, så du har stor glæde af det både som veganer og allergiker.

Ærteproteinpulver

Gule ærter har et højt indhold af protein, og når det laves til proteinpulver, får du et produkt med masser af protein, et højt jernindhold og alle de essentielle aminosyrer. Dog er der et lavt indhold af den essentielle aminosyre methionin, så der er ikke tale om et komplet protein. Ærteproteinpulver indeholder hverken mælk, jordnødder, laktose, soja eller hvede, så det er også ideelt til både allergikere og veganere.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.