Hvor er fornuften og den grønne profil blevet af i S?

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:57

Af Holger Graversen, fhv. folketingsmedlem (S), Samsøgade 11, 9560 Hadsund, h.graversen@privat.dk

EGHOLM-FORBINDELSE: Det dur som regel ikke at være bagklog - men alligevel.

12. februar 1998 havde jeg et meget rost indlæg her i avisen med en opfordring til daværende by- og amtsråd om at ”komme ud af røret” og hurtigst vedtage beslutningen om et tunnelrør mere.

Og jeg tør godt påstå, at havde vi fået en enig beslutning dengang, havde vi helt sikkert haft en forbindelse mere over fjorden i dag.

Men nej, i snart 25 år har vi nu haft en debat om enten et tunnelrør mere eller en Egholm-forbindelse, og jeg kan forstå, at den endelige vedtagelse i Folketinget er lige på trapperne.

Jeg spørger så nu deprimeret mine socialdemokrater i region og Folketing: Hvor er fornuften og den grønne miljøprofil blevet af?

Og hvordan kan I trumfe en så vigtig beslutning igennem på en så udemokratisk måde?

Det har jo bestemt ikke manglet gode argumenter fra dygtige eksperter som Anker Lohmann m.fl.

Og drop så al snak om et flertal i Aalborg og Nordjyllands byråd.

Hvis I turde spørge hele befolkningen i Nordjylland, ville snakken om en Egholm-forbindelse sikkert forstumme.

Der er bestemt ikke mange i Østhimmerland og Østvensyssel, der synes om Egholm-planen.

Jeg forstår simpelthen ikke jeres stædige fastholden af Egholm-forbindelsen.

Aalborg by udvikler sig jo mod øst, og alene det nye sygehus vil øge behovet for en østlig forbindelse, om det så ender med et ekstra rør eller en højbro.

Hvis jeres begrundelse blot er hensynet til lufthavnen og Jammerbugt-området, kunne I imødekomme dette behov ved at udvide Høvejen.

Jens Otto Krag udtalte som bekendt det helt rigtige, at man har et standpunkt, indtil man tager et nyt.

I denne her sag er det hverken skamfuldt eller et nederlag at ændre beslutning.

Så gode venner - så gør det dog!

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden