Forfejlet forslag
DANNEBROG: Vi har i Danmark verdens ældste flag, og det skal vi selvfølgelig bruge og ikke tillade alle mulige mere eller mindre spraglede flag på dansk område. Et fuldstændig håbløst radikalt forslag, som i den grad minder om historisk uvidenhed, eller måske blot en holdning om at ville den danske nationalholdning til livs. Det har dog ingenting med ytringsfrihed at gøre, at vi skulle tillade at flage med alle mulige flag, men det ville betyde endnu en undergravningskampagne af den danske nationalbevidsthed. Vi oplever rigeligt af det i disse år med en stigende indflydelse fra overnationale myndigheder, primært EU. Det er på høje tid, at vi begynder at skærme omkring det danske, og flaget er da et glimrende symbol på det. Det er vores fælles symbol, som ingen har patent på, skønt nogen forsøger. Der er en tiltagende politisk holdning, at det nærmest er reaktionært at ville forsvare de nationale holdninger - måske undtagen i sportens verden, hvor det er helt legalt at svinge rundt med Dannebrog og blive malet i ansigtet i de rød-hvide farver osv. - og det er da festligt. Dannebrog et danskernes flag og er et symbol på den danske selvstændighed og skal absolut ikke vaje side om side med andre nationers flag. Vi skal tværtimod bruge det meget mere og ikke kun hejse det til fødselsdage - brug det til alle højtiderne og på søndage. Prøv at kikke ud i de danske sommerhusområder og ikke mindst i kolonihaverne - der bruges flaget, og det et dejligt at se. Det radikale forslag et helt forfejlet - og får forhåbentlig ikke megen medvind.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.