Debat

Ældreråd: Absurd at vi skal spares væk

- Regeringen har gentagne gange talt for, at ældreplejen skal udvikles i tættere samspil med civilsamfundet. Derfor virker det uforståeligt, at regeringen samtidigt ønsker at fjerne en stor del af støtten til de 98 folkevalgte ældreråd og seniorråd. Det hænger simpelthen ikke sammen, lyder det i indlægget. 
- Regeringen har gentagne gange talt for, at ældreplejen skal udvikles i tættere samspil med civilsamfundet. Derfor virker det uforståeligt, at regeringen samtidigt ønsker at fjerne en stor del af støtten til de 98 folkevalgte ældreråd og seniorråd. Det hænger simpelthen ikke sammen, lyder det i indlægget.  Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Finansminister Nicolai Wammen (S) præsenterede for nylig SVM-regeringens udspil til finanslov for 2025. Det blev fremhævet, at den nære velfærd nu har den øverste prioritet.

Den danske økonomi står stærkt med høj beskæftigelse og faldende inflation, hvilket giver mulighed for at lette restriktionerne i statens økonomi.

På trods af de mange milliarder i overskud og et råderum, der bugner og truer med at sprænge væggene i pengetanken, er der et markant indgreb i forslaget, som er uforståeligt: Regeringens forslag om at fjerne støtten til Danske Ældreråd. Regeringen ønsker at skære 1.000 årsværk væk fra statens administration, dels ved at nedlægge råd og reducere kontrolforanstaltninger, herunder den årlige støtte på 2,4 millioner kroner til Dansk Ældreråd.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Gå til relaterede emner

Forsiden