Plejehjemslukninger og ulovlige afgørelser
Sag fra Jammerbugt Kommune fik Mai Mercado til at lave en "tørresnor"
JAMMERBUGT: Byrådet i Jammerbugt Kommune har i indeværende periode haft nok at se til. En af de første større sager i denne byrådsperiode var, da plejecentrene i Vester Hjermitslev, Biersted, Brovst og Hune blev lukket. Da de to første blev besluttet lukket i 2014 var der stort set ingen venteliste til plejehjemspladser - der var overkapacitet, sagde kommunen.
Det var for dyrt at drive de små centre med få pladser. Ejler Winkel, tidligere kommunalbestyrelsesmedlem for Borgerlisten, er i avisen citeret for at sige, at man i fremtiden godt kunne forestille sig, at der kun er plejecentre i kommunens fire hovedbyer, Aabybro, Pandrup, Fjerritslev og Brovst.
Kommunen er kontraktligt bundet til at afholde udgifterne til bygningerne i Vester Hjermitslev og Biersted indtil 2027. Det koster formentlig cirka en million om året pr. center. Vester Hjermitslev har i perioder været udlejet til udlændingestyrelsen som flygtningecenter.
Det virker som om kommunen mere eller mindre har opgivet at finde en anvendelse for de to tomme centre og dermed har accepteret tomgangshuslejen.
Hune plejecenter og Møllegården i Brovst blev under store protester - især i Hune/Blokhus området - lukket sidste år.
Det lykkedes helt ekstraordinært kommunen at sælge det forholdsvist nye plejecenter i Hune til en privat investor, der er i gang med at ombygge centeret til ældreboliger i et seniorfællesskab.
Pr. 27. oktober 2017 er der en venteliste på 35 personer og stigende kritik fra borgere, der ikke kan komme til at bo på det lokale plejecenter (hvor sådanne stadig findes)
75 procent ulovlige afgørelser
I 2013 fik Jammerbugt Kommune af et eksternt revisionsfirma lavet en analyse af kommunens udgifter på specialområdet. Rapporten fra BDO konkluderede, at sammenlignet med de fire valgte benchmarke kommuner havde Jammerbugt udgifter på området, der var 75 millioner for høje.
Jammerbugt har siden hjemtaget, konkurrenceudsat og sparet på området. Det har resulteret i mange klagesager til Ankestyrelsen, som kommunen systematisk - indrømmet af udvalgsformand Jens Jungersen - bruger til at finde ud af, hvor niveauet skal ligge.
Seneste kvartalstal fra Ankestyrelsen viser, at 75 procent af afgørelserne er ulovlige - enten fordi afgørelsen er forkert eller (i de fleste tilfælde) fordi afgørelsen er truffet på et mangelfuldt grundlag.
Sagen fra Jammerbugt fik Mai Mercado til at lave en “tørresnor", hvor de enkelte kommuners omgørelsesprocenter udstilles.
Jammerbugt er senest blevet tildelt ankestyrelsens to-årige Task Force hjælp - et program, som kun to kommuner hvert år kan få.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.