Retssager

Psykotisk mand hærgede en hel egn: Her er dommen

Nu er der faldet dom i spektakulær sag mod en 43-årig mand, der trak et spor af forbrydelser efter sig i løbet af to afsindige dage sidste forår

Sagen mod den 43-årige kørte som en domsmandssag i Retten i Holstebro. 
Sagen mod den 43-årige kørte som en domsmandssag i Retten i Holstebro.  Arkivfoto: Peter Mørk

Opdateret kl. 18:43

HOLSTEBRO: Den 43-årige mand, som Nordjyske tidligere har omtalt som "Smadremanden", har netop fået sin dom efter et retsmøde over to dage ved en domsmandssag ved Retten i Holstebro.

Den 43-årige stod tiltalt for ikke færre end 27 anklagepunkter over et vildt raid af forbrydelser i Thy, på Mors og i Salling  henholdsvis 17. og 21. marts 2022. Det var en enig dommer og to domsmænd, der ved retten kendte ham skyldig i 24 af punkterne. Han blev frifundet for tre punkter delvist på grund af manglende dokumentation. 

Den tiltalte blev dømt til psykiatrisk behandling uden længstetid, hvilket vil sige at Kriminalforsorgen og overlægen kan træffe bestemmelse om genindlæggelse. Han frakendes desuden førerretten i to år. Dermed fulgte retten næsten til punkt og prikke anklagers påstand om skyld og straf.

Størstedelen af de massive erstatningskrav blev af retten henvist til civilt søgsmål.

Anklager Jesper Klyve erklærede sig tilfreds med dommen.

Forsvarer Signe Suhr Mortensen vil undersøge, om hendes klient kan få erstatning for et halvt års varetægtsfængsling. Foto: Carsten Tolbøll

Forsvarer Signe Suhr Mortensen glædede sig over, at retten fulgte retslægerådets indstilling om en behandlingsdom. 

- Men jeg er ked af, at den dømte måtte tilbringe seks måneder i varetægtsfængsel, hvor der ikke var mulighed for at give ham den psykiatriske behandling, han på det tidspunkt havde behov for. Specielt når retten nu har afgjort, at han ikke er egnet til straf, siger forsvareren og tilføjer:

- Jeg vil nu undersøge, om den dømte kan tilkomme erstatning for denne frihedsberøvelse.

Signe Suhr Mortensen fandt det ikke bevist, at den dømte forsætligt havde udsat en ung bilist på Sallingsundbroen, hvis bil han stjal, for fare ved at køre fra ham, mens ejeren hang halvt ud af højre bildør. Men her lagde dommer Lasse K. Svensson og de to kvinder, der var udpeget til domsmænd, vægt på vidneforklaringen fra en bagvedholdende bilist og kendte manden skyldig. 

Derimod blev manden frikendt for legemsangreb af særlig rå karakter ved at have slået med et kødben. Det par i Salling, han var brudt ind hos, mødte ikke som vidner, og derfor kunne forholdet ikke bevises. Manden blev også frikendt for at have påkørt en bil på Gasværksvej i Nykøbing på grund af manglende dokumentation.

Anklager Jesper Klyve erklærede sig tilfreds med, at retten stort set fulgte hans påstande.  Foto: Carsten Tolbøll

Og så blev manden frikendt for at have søgt at påføre en anden person skyld ved at have opgivet dennes navn. Her troede retten på den dømtes forklaring om, at han havde brugt en bekendts navn, fordi denne er registreret hjertepatient, og at der derfor hurtigere ville blive sendt en ambulance ud for at hjælpe ham.

Inden dommere og domsmænd trak sig tilbage i næsten en time for at votere, fik den nu dømte mand ordet.

- Denne situation, jeg har bragt mig i, er så langt fra mine kerneværdier, som tænkes kan. Jeg er oprigtigt ked af det på de impliceredes vegne, sagde manden.

Efter kort samråd med sin forsvarer valgte han bagefter at modtage dommen.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Gå til relaterede emner

Forsiden