Nichlas talte med sin kone, da ulykken skete: - Nu dør jeg

For dem, der oplever en trafikulykke, er det blodig alvor for krop og sjæl. Nichlas' liv ændrede sig for altid, da han blev påkørt bagfra

34-årige Nichlas Burholt Dahl fra Vodskov glemmer aldrig den januardag i 2021, da hans liv forandrede sig på et splitsekund. <i>Foto: Bente Poder</i>

34-årige Nichlas Burholt Dahl fra Vodskov glemmer aldrig den januardag i 2021, da hans liv forandrede sig på et splitsekund. Foto: Bente Poder

NORDJYLLAND:Nichlas Burholt Dahl havde tidlig fyraften fredag 22. januar 2021.

Det tog ikke lang tid at køre de knapt 13 km fra arbejdspladsen Ugilt Spær over Tårs til motorvejstilkørslen ved Vrå.

Kort før kl. 13 svingede han ind på motorvej E39 og satte kursen sydover mod hjemmet i Vodskov, hvor han skulle hente hustruen Diane og parrets dengang 4-årige søn Conrad.

Sammen med resten af Nichlas' familie skulle de fejre hans bedsteforældres bryllupsdag.

Det nåede de ikke.

Coronaeffekten er slut: Antallet af trafikofre stiger

  • Trafikken er i den grad tilbage på de danske veje efter coronanedlukningen, og det viser sig nu også på ulykkesbilledet.
  • De foreløbige tal for årets første fire måneder viser en stigning i tilskadekomne i forhold til coronaårene 2020 og 2021.
  • Tallene viser dog også et fortsat fald i antallet af trafikdræbte i forhold til tiden før corona.
  • Tal fra Vejdirektoratet viser, at 857 kom til skade på de danske veje i de første fire måneder af 2022. Det er væsentligt flere end de 635, der kom til skade i de fire tilsvarende måneder i 2021. Men dog færre end i de første fire måneder af 2019, hvor trafikulykker i Danmark sendte 932 i behandling.
  • Kilde: Vejdirektoratet

Ramt med høj fart

Ude på motorvejen talte Nichlas Burholt Dahl med sin kone via håndfri telefon, da han mellem Vrå og Brønderslev blev ramt bagfra af en anden bil i høj fart. Den blev ført af en 27-årig mand.

- Nu dør jeg, hørte Diane Burholt Dahl sin mand råbe, før han kolliderede med autoværnet, mistede kontrollen over bilen og slog tre kolbøtter med den, før den nogle lange sekunder senere lagde sig til ro med bunden i vejret, knuste ruder, smadrede hjul og udløste airbags på en mark langs motorvejen.

Nichlas Burholt Dahl husker ikke, hvordan han kom ud af sin smadrede bil. Men han husker, at hans mobiltelefon ringede i ét væk inde fra bilen, da han stod omtåget og chokeret ude på marken i arbejdstøj og sikkerhedssko.

Et kvarter senere lå han på en båre i en ambulance med udrykning på vej mod hospitalet i Hjørring.

Ambulancefolkene ringede til hans kone.

- I det kvarter vidste hun ikke, om jeg var død eller levende, fortæller den 34-årige nordjyde.

Ved ulykken fik han slået hul på milten. Han slog sin venstre skulder voldsomt, og sikkerhedsselen rev hans kraveben over.

Men han overlevede.

- Han er stabil og udenfor livsfare, forklarede vagtchef Poul Fastergaard fra Nordjyllands Politi til nordjyske.dk på ulykkesdagen.

Der skete ikke noget med den 27-årige bilist, der påkørte Nichlas Burholt Dahl. Han fik efterfølgende hele skylden for ulykken.

Trafikulykker med personskade i Nordjylland

  • I 2020 var der i alt 535, der kom til skade ved trafikulykker i Nordjylland. 
  • De 535 personskader fordelte sig på 17 dræbte, 186 alvorligt tilskadekomne og 242 lettere tilskadekomne.
  • Langt de fleste personskader skete i ulykker, som involverede personbiler - nemlig 51 pct.
  • Resten af personskaderne fordelte sig sådan:
  • Cyklister - 18 pct.
  • Fodgængere - 11 pct.
  • Knallert 30-kørere - 9 pct.
  • Motorcyklister - 7 pct.
  • Folk i varebiler - 3 pct.
  • Knallert 45-kørere - 1 pct.
  • Kilde: Vejdirektoratet

- Han sagde, han havde fået en allergisk reaktion i sine øjne. Det ved jeg ikke noget om, men jeg ved, han havde sin mobiltelefon i hånden, da han steg ud af sin bil i nødsporet. Og jeg ved, han må have kørt rigtigt hurtigt, for bagenden i min bil var helt trykket ind, fortæller Nichlas Burholt Dahl.

Ulykken har sat sig dybe spor i familien Burholt Dahl fra Vodskov. Diane hørte ulykken ske i telefonen, og sønnen Conrad var længe efter ulykken bange for, om hans far ville komme hjem igen, hvis han skulle ud at køre. <i>Foto: Bente Poder</i>

Ulykken har sat sig dybe spor i familien Burholt Dahl fra Vodskov. Diane hørte ulykken ske i telefonen, og sønnen Conrad var længe efter ulykken bange for, om hans far ville komme hjem igen, hvis han skulle ud at køre. Foto: Bente Poder

Blodig alvor for krop og sjæl

Ulykken har sat sig dybe spor i den lille familie fra Vodskov.  

For de fleste mennesker er trafikulykker heldigvis blot tal, statistik og noget, der sker for naboen. 

For dem, der oplever det, er det blodig alvor for krop og sjæl.

Siden 22. januar 2021 har Nichlas Burholt Dahl i 16 lange måneder kæmpet for at få det liv tilbage, han havde før ulykken. 

Det får han aldrig.

Hans læge har slået fast, at ulykken har kostet Nichlas varige mén på mellem 15 og 20 pct. Han har udviklet voldsom panikangst efter ulykken, og medicinen og de fysiske efterveer af ulykken har gjort ham 14 kilo tungere.

Sønnen Conrad er også påvirket.

- Hvis jeg kører nogen steder, har han mange gange spurgt, om jeg kommer hjem igen. Som familie er vi også blevet væk fra mange ting. Enten fordi jeg ikke turde eller havde lyst til at gå ud, fordi jeg vidste, jeg ville blive dårlig, fortæller Nichlas Burholt Dahl.

Flere ulykker - og trafikofre

Efter to år med relativ ro på de danske og nordjyske veje under coronapandemien viser friske tal fra Vejdirektoratet, at antallet af ulykker nærmer sig tallene fra før de store nedlukninger.

Det samme gør antallet af tilskadekomne.

- Jeg synes, at vi skylder os selv og hinanden at køre bedre i trafikken, og får vi de gode corona-takter retur, bør vi også se færre ulykker, lød det tidligere på måneden fra afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen, da Vejdirektoratet offentliggjorde de nyeste tal om antallet af trafikulykker og tilskadekomne i Danmark.

Det er ikke kun dem, der kommer til skade i trafikken, som betaler en høj pris. 

Det samme gør statskassen.

I august 2020 skønnede den daværende transportminister Benny Engelbrecht (S) i et svar til Folketingets transportudvalg, at trafikulykker årligt koster det danske samfund ca. 27 mia. kr.

I en velfærdsstat kan så mange penge gøre meget gavn andre steder end i en sygeseng, så det kan på alle måder betale sig at holde afstand, sænke farten og vise hensyn til hinanden i trafikken. 

Og det bliver danskerne faktisk bedre og bedre til: antallet af trafikdræbte i 2021 var historisk lavt herhjemme, nemlig 135. Det var mere end 1000 færre end 50 år tidligere, i 1971, hvor antallet af trafikdræbte i Danmark toppede med 1213.

Det var også en anden tid. Først i 1976 blev det lovpligtigt i Danmark at bruge sikkerhedssele på forsæderne i person- og varebiler - vel at mærke kun i de biler, hvor der var seler monteret.

Der skulle gå yderligere 14 år, før Folketinget 1. oktober 1990 besluttede at lovgive om, at også bagsædepassagerer skulle bruge sele, hvis der var seler på bagsædet.  

Verden er forandret

Nichlas Burholt Dahl overlevede den alvorlige trafikulykke på E39 i fjor. 

Men hans verden er forandret.

Han har ikke længere det ufaglærte job på Ugilt Spær. De vedvarende angstanfald betød mange sygemeldinger.

- Mange dage er jeg vendt rundt på vej til arbejde og kørt hjem. Jeg fik angst, lige så snart jeg trådte ind af døren, fortæller han.

Fysisk døjede han med at holde til jobbet på grund af den beskadigede skulder, som han efter ulykken og efterfølgende operation har mistet halvdelen af muskelmassen i.

I fire måneder efter ulykken var Nichlas Burholt Dahl sygemeldt. Derefter startede han langsomt op på nedsat tid, som blev gradvist øget. Fra januar i år var kravet, at det var fuld tid igen.

Det kunne han ikke holde til, så i slutningen af april sagde han farvel til jobbet, og 1. maj vendte han derfor tilbage til sit fag som anlægsgartner hos Gug Anlæg.

- Her sidder jeg meget på en havetraktor og slår græs, så det passer udmærket med min skulder, fortæller han.

Nichlas Burholt Dahl måtte opgive sit tidligere job og søge tilbage til sit gamle fag efter ulykken. Langt om længe føler han nu, at han igen kan se lyset og glæden ved livet.  <i>Foto: Bente Poder</i>

Nichlas Burholt Dahl måtte opgive sit tidligere job og søge tilbage til sit gamle fag efter ulykken. Langt om længe føler han nu, at han igen kan se lyset og glæden ved livet.  Foto: Bente Poder

Det går den rigtige vej

På hjemmefronten er det planen, at Conrad skal have en lillebror eller lillesøster, men efter ulykken er det ikke længere en selvfølge.

Prøver har vist, at Nichlas Burholt Dahls sædkvalitet er markant forringet.

- Min læge siger, det er medicinens skyld, fortæller han.

Den 34-årige nordjyde føler ikke længere bitterhed i forhold til den anden bilist, som kørte op bagi hans egen bil.

Han er heller ikke længere bange for at køre bil. 

- Efter råd fra min psykolog vipper jeg bakspejlet op, så jeg ikke hele tiden sidder og holder øje med de biler, der kører bag mig, fortæller Nichlas Burholt Dahl, som trods alt, hvad ulykken har ført med sig, igen tør se fremad.

- Det sidste halvandet år har været det værste og hårdeste i mit liv. Men jeg kan mærke, at det går den rigtige vej, fastslår han.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden