Forurenende vej giver ingen glæde
Evnen og pligten skriver Rasmus Haugaard, Peter Birkegaard og Henrik Bjørn (30.8.).
Hvis Mærsk McKinney Møller har udtalt det, vil han nok vende sig et par gange i sin grav, hvis han fandt ud af, hvad de herrer vil bruge de ord til.
Jeg tror ikke, at han har forstillet sig, at nogen kunne ønske sig at ødelægge en by så meget, som Den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm vil gøre.
De herrer nævner i flæng Aalborghallen, Kunsten og Musikkens Hus. Det er dog noget af en sammenligning. De nævnte institutioner er noget, der kan og har glædet byen og oplandet.
En stor og forurenende motorvej kan ikke glæde mange, og slet ikke, når vi ved, at der findes et alternativ mod øst, som slet ikke er blevet undersøgt seriøst.
Den undersøgelse bør laves, inden man går i gang med så voldsomt et projekt som Egholm-forbindelsen. Den starter 20 km motorvej syd for Aalborg, dernæst som en rutsjebane under Limfjorden op på en lavbro over Egholm, og endnu mere op over jernbanen til lufthavnen og videre til den kobles på E39 nordenfjords.
Samtidig går den hen over sårbare drikkevandsboringer, farlige asbestdeponier og forårsager støj til 26.000 flere borgere, som, hvis de skal beskyttes mod støjen, vil få en støjskærm i ca. 10 meters højde.
Kan man forestille sig, hvordan det vil se ud i Hasseris Enge? Der vil ikke være meget udsigt tilbage. Det er det scenarie, I skaber med ”evnen og pligten”.
Kan man forestille sig, hvordan det vil se ud i Hasseris Enge? Der vil ikke være meget udsigt tilbage. Det er det scenarie, I skaber med ”evnen og pligten”.
Det vil være rettidig omhu, hvis der blev lavet en undersøgelse af den østlige linjeføring. Det viser sig, at der er fremkommet nye oplysninger fra Vejdirektoratet, og en undersøgelse heraf kan vi ikke lade være uprøvet.
Indhentede oplysninger i VVM2021 fra Vejdirektoratet viser, at en løsning af trængselsproblemerne på E45 ved Limfjordstunnelen kan give en samfundsøkonomisk gevinst på omkring to mia. kr. og en intern rente på ca. fem pct.
Det er væsentligt mere fordelagtigt end for den foreslåede motorvej vest om Aalborg over øen Egholm, som har en beregnet gevinst på 465 mio. kr. og en intern rente på 3,5 pct. – lige netop den nedre grænse for den samfundsøkonomisk gevinst.
Transportministeriet bør derfor opfordre Vejdirektoratet til at udarbejde sædvanlige trafikøkonomiske beregninger for de mulige løsninger med de nyeste versioner af regnemodeller.
De trafikberegninger, der blev foretaget, da infrastrukturaftalen blev indgået er fra 2011, holder ikke i 2023 og slet ikke, hvis det skal holde i fremtiden.
Derfor bør I, som har evnen og pligten, sørge for, at alt går lovligt til, og forlange, at den østlige forbindelse bliver undersøgt på akkurat samme måde som den vestlige. Så kan der tages den rigtige stilling på et oplyst grundlag.
De ”øremærkede penge” til Den 3. Limfjordsforbindelse kunne evt. bruges til nye beregninger. Det ville give god mening.
Aalborg Alliancen blev skabt til medfinansiering af Den 3. Limfjordsforbindelse og sikring af kvalificeret arbejdskraft og nedbringelse af ledigheden. Det sidste er slet ikke sket, så derfor mener jeg ikke, at den del af aftalen er overholdt, så de mange millioner, der er hensat, bør selvsagt frigives til den almene velfærd til Aalborgs borgere.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.