Også lastbilerne er på vej mod eldrift

Mercedes klar med prøveserier af både en lille og en mellemstor el-lastbil

PR-foto: Daimler

PR-foto: Daimler

BILER: Elbiler vinder stadig større udbredelse blandt personbilerne - og snart er de også på vej i transportsektoren. Mercedes er nemlig klar til at gå i gang med en mindre produktion serie til omkring 20 kunder, der skal fungere som en basis for indsamling af viden om, hvordan kunderne rent faktisk bruger bilerne i forhold til opladning og rækkevidde. Det skriver Mercedes i en pressemeddelelse.

Lastbilen er Mercedes’ Urban eTruck, som fabrikken præsenterede sidste år, og som man regner med vil gå i egentlig serieproduktion i 2020 i en udgave, der er rettet til i forhold til de indsamlede erfaringer fra den første før-serie produktion.

Det er en mellemtung lastbil med en totalvægt på 25 ton og en lasteevne på lige omkring det halve, nemlig 12,8 ton. Lastbilen er tænkt som distributionslastbil i byer, hvor den samlede kørte distance ikke er så stor. Den har en officiel rækkevidde på 200 kilometer.

Der bliver tale om at bygge tre forskellige modeller af den elektriske lastbil: En traditionel opbygning med lad, en med lukket kasse og en kølevogn.

Samtidig er Daimler-koncernen også klar til at begynde leverancen af 150 eksemplarer af deres Fuso eCanter, der er en lille distributionsbil. Konceptet her er det samme som med Urban eTruck, nemlig at bygge en lille prøveserie til udvalgte kunder, og med baggrund i deres erfaringer og brug af bilen raffinere designet til den endelige produktionsudgave.

Så - selv om lastbilerne er lidt bagefter personbilerne, når det drejer sig om at skifte til eldrift, så er de på vej. I hvert fald til brug i bymiljøer.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden