Danmark

Snart slut med at punktere

Michelin præsenterer et dæk, som klarer tre søm direkte i slidbanen, uden at det taber luft

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

For at vise, at der ikke slipper luft ude af de tre huller, sprøjter Michelin vand på dækket.

DANMARK:De fleste kender de såkaldte ’’run-flat’’ dæk, hvor man kan fortsætte, selv om dækket er punkteret, men nu kommer dækket, som man kan hamre søm direkte ind i og bagefter trække det ud og køre videre. Hvis man da ellers lægger mærke til, at man er kørt over et søm!

Det nye dæk fra Michelin er blevet præsenteret ved den såkaldte Michelin Challenge Bibendum i det vestlige Kina.

Ved dette topmøde for bæredygtig mobilitet, præsenteres hver gang nye løsninger, der har til formål at understøtte en bæredygtig verden.

I år sælges der ca. 20 mio. køretøjer i Kina og det er derfor helt bevidst, at Michelin vælger at præsentere dæk-teknologien her, for i sammenligning med et konventionelt dæk, ja så vil de nye Selfseal-dæk spare masser af vægt, idet man kan droppe donkraften og reservehjulet i kommende bilmodeller.

En bekymring færre

Selv opgør Michelin vægtbesparelsen til knap 30 kg pr. bil, hvilket vil betyde mindre CO2, idet der skal produceres færre dæk og hver enkelt bil er lettere.

- Mange bilister har en naturlig bekymring for at punktere – ikke mindst fordi en punktering ofte er ensbetydende med et dækskifte på en udsat eller decideret farlig placering i vejsiden. Med vores nye selvlappende dæk sørger vi for, at bilisterne har en ting mindre at bekymre sig om i dagligdagen, siger Peter Qvist, salgschef hos Michelin Danmark.

Størst fordel i Asien

Den nye dækteknologi vil dog have størst effekt i lande med dårlige veje, hvilket blandt andet vil sige Asien. Her findes områder, hvor bilisterne i gennemsnit blot kører 3000 km, før de oplever en punkteringen.

I Kina sker det i gennemsnit for hver 9500 km, mens det i Europa og dermed Danmark blot sker for hver 75.000 km, hvilket betyder, at mange aldrig kommer til at opleve et fladt dæk i bilens levetid.

Hullet lukkes inde fra

Det kommende Michelin Selfseal er opbygget som et helt almindeligt dæk, men består indvendigt af en belægning, der er fremstillet af et permanent blødt materiale.

Det er denne bløde inderside, som lukker hullet i dækket inde fra.

Det sker så hurtigt, at der i de fleste tilfælde ikke vil ske noget tryktab overhovedet.

Konkurrenten Continental har også teknikken i et par modeller, og der skulle eftersigende være tale om nogenlunde samme tekniske opbygning.

Klar til ny Passat

Ved præsentationen ser vi en stribe VW Passater gentagne gange køre over tre søm som direkte penetrerer dækket, og bagefter kører vi bilen uden dog at kunne mærke, om det nye dæk betyder nogen anden fornemmelse bag rattet.

Michelin har taget patent på det nye lappesystem, og dækket skulle være klar til de første nye biler i løbet af foråret, herunder den nye VW Passat, der med denne dækmontering som standard vil blive leveret uden lappekit.

Kan lappes på traditionel vis

Michelin opgiver selv, at dækket vil kunne klare langt de fleste former for punkteringer, men at der kan opstå skader, som den bløde inderside ikke kan håndtere eksempelvis i overgangen mellem dækkets side og selve den del af dækket, der har direkte kontakt med vejen.

Sker det, vil dækket i de fleste tilfælde kunne lappes som et almindeligt dæk.

Med den nye teknik bliver Michelin blandt de få på markedet som har denne teknik.

Michelin forventer, at de nye dæk med Selfseal bliver lidt dyrere end konventionelle dæk.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.